Webáruházunk jelenleg nem fogad megrendelést. Köszönjük érdeklődését!

Makrobiotika

Tudástár » Divatdiéták

A makrobiotikus táplálkozás alapját a bio eredetű és növényi alapú ételek adják, főleg zöldségek, gyümölcsök és szemes gabonák.
Tiltja a húst, a tejtermékeket és a kenyeret.
A makrobiotikus étrend a jin és jang elvén alapul, így osztályozza a élelmiszereket is. Jinhez sorolja a hideg, sós és alkoholos ételeket, italokat, míg janghoz a meleg, édes és állati eredetű ételeket.
A két véglet között helyezi el a zöldségeket és gyümölcsöket. A jin és jang csoportba tartozó ételeknek egyensúlyban kell lenniük.
Kerülni kell azokat az élelmiszereket, melyekben vegyi anyag, tartósítószer, cukor vagy koffein van, továbbá a gyorsételeket is tiltja.


Megengedett ételek:

  • Teljes értékű gabonafélékből kell felépíteni az ételek felét. Ilyen a rizs, a köles, az árpa, a zab, a búza és a kukorica. Ezeket főként durván őrölve kell fogyasztani.
  • Az étrendnek 20-30 százalékában friss bio zöldségeket kell tartalmaznia. Általában párolva vagy hidegen sajtolt olajokban elkészítve fogyaszthatók. Fontos, hogy főként az évszaknak megfelelő zöldségek szerepeljenek az étrendben.
  • A fogások 5-10 százalékát a babféléknek kell kitenniük, illetve a tengeri algáknak, amelyek hihetetlenül gazdagok ásványi anyagokban.
  • A tengeri gyümölcsök, például a kagyló, a rák és a csiga kifejezetten ajánlottak ebben a diétában.
  • Hetente párszor megengedett az aszalt gyümölcs, a fehér húsú hal és a méz vagy a barna cukor is


A dietetikus véleménye:

Az étrendben mindenképpen pozitív, hogy sok zöldséget és durva őrlésű gabonafélét kell fogyasztani az étrend követőinek. A jin kategóriájú alkohol és sós ételek a jelenlegi táplálkozási ajánlások szerint is csak mérsékelten fogyaszthatók, ugyanakkor a jang kategóriába sorolt édes ételekre is ugyanez az ajánlás él. Az étrend pozitívuma még, hogy az ételeket kíméletes ételkészítési eljárásokkal készítik. További pozitívumként említhető, hogy tiltja a cukros üdítőket, a koffeint és a különböző vegyi anyagokat. 
A makrobiotikus táplálkozás legnagyobb hátránya, hogy alapvetően kizárja a tejtermékeket és a húst, vagyis a legfontosabb komplett fehérje forrásokat. Ezeket a fehérjeforrásokat nem lehet pótolni, csak gondosan megtervezett étrenddel lehet az ideális aminosav bevitelhez hasonló fehérjebevitelt biztosítani.
Így az egészséges táplálkozási ajánlásoknak nem tesz eleget ez a fajta étrend.

 

Ködbaum Zsanett dietetikus



« Vissza

© 2011 Reforma Webáruház Kft. Az oldal tartalmának másolásához a tulajdonos engedélye szükséges.