Webáruházunk jelenleg nem fogad megrendelést. Köszönjük érdeklődését!

Tápanyagtáblázatok 9 kategória

Tudástár
Vitamin Szerepe Hiánytünete Forrása Ajánlott napi adag Várandósság idején Legfelső biztonságos szint
A-vitamin
Retinol
Látási képességek szinten tartása, a szervezet ellenálló képességének fokozása. Fenntartja a bőr és nyálkahártyák egészségét. Száraz, érdes bőr, szemproblémák, farkasvakság, gyenge csontfejlődés. Zöld és sárga zöldségek, narancssárga gyümölcsök, tojássárgája, máj, tengeri halak, vaj, sajt. 800 µg 800 µg 3000 µg
A-provitamin
Béta-karotin
Antioxidáns, fokozza a szervezet ellenálló képességét. Erősen vírusölő hatású. Fontos szerepet játszik az antibakteriális enzimek képződésében.  Fokozott hajlam a szívbetegségekre. Zöld és sárga zöldségek, narancssárga gyümölcsök. - - -
C-vitamin
Aszkorbinsav
Vírusölő, antioxidáns, méregtelenítő, antiallergén. Szerepe még a kollagénképzés, és a neurotranszmitterek előállítása.  Lassú sebgyógyulás, bevérzések, vérszegénység, kimerültség, étvágytalanság. Citrusfélék, paradicsom, zöld leveles zöldségek, zöldborsó, csipkebogyó, paprika, fekete ribizli, kiwi, eper, burgonya. 60 mg 80 mg 2000 mg
B1-vitamin
Tiamin
A fehérjék, szénhidrátok és zsírok anyagcserével végrehajtott átalakítása. Fontos a jó emésztéshez, az erős nyálkahártyához, valamint az egészséges idegrendszerhez és az elegendő energiához.  Fáradtság, súlycsökkenés, szívpanaszok, zavartság, idegi problémák. Teljes kiőrlésű gabonák, barnarizs, diófélék, babok, karfiol, burgonya, sertéshús, máj, szív, vese. 1,4 mg 1,5 mg -
B2-vitamin
Riboflavin
A zsírsavak és az aminosavak metabolizmusa. A B6-vitamin és Niacin működéséhez szükséges. Kijavítja és fenntartja a testszöveteket és a nyálkahártyát, valamint segít az ételt energiává átalakítani.  Nyálkahártya érzékenysége, szem- és idegi problémák. Tejtermékek, tojás, zöld levesek, zöldségfélék, spárga, hal, máj. 1,6 mg 1,8 mg -
B6-vitamin
Piridoxin
Aminosavak és neurotranszmitterek előállítása. Fontos az immunrendszer működéséhez és a vörösvérsejtek képzéséhez. Az egészséges agyműködéshez is nélkülözhetetlen. Hiány felnőtteknél ritka. Gyengeség, idegrendszeri problémák, fehérvérsejt képzési zavar.  Szójabab, diófélék, banán, avokádó, tojás, csirke, sertéshús. 2 mg 2,6 mg 25 mg
B3-vitamin
Niacin, Nikotinsav
A szénhidrátok, fehérjék és zsírok feldolgozása. Energiát termel, segíti a bőr, nyálkahártya, az agy és az emésztőrendszer egészségének és hatékony működésének megőrzését. Bőrelváltozások, hasmenés, idegrendszeri problémák, kimerültség. Tej, tojás, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonák, sovány húsok, burgonya, kemény héjú gyümölcsök. 18 mg 18 mg -
B5-vitamin
Pantoténsav
Zsírsavak és neurotranszmitterek anyagcseréje. Nélkülözhetetlen a koleszterin, a zsírok és a vörösvérsejtek képződéséhez. Serkenti az immunrendszert és szükséges az antitestek létrejöttéhez. Segít a szervezetnek megküzdeni a stresszel, és megőrzi az idegek egészségét.  Hiánya rendkívül ritka. Fáradtság, emésztési panaszok, idegi zavarok, lábujjak bizsergése, zsibbadása. Teljes kiőrlésű gabonák, sajtok, fejtett bab, diófélék, datolya, halak, húsok, máj, aszalt és kemény héjú gyümölcsök. 6 mg 6 mg -
B7-vitamin
Biotin
Fehérjék, zsírok és szénhidrátok feldolgozása. Fontos a koleszterin és a zsírok termelésében. Az egészséges bőrhöz, hajhoz és körmökhöz szükséges, valamint az egészséges idegekhez és csontvelőhöz. A biotin szerepet játszik az energiatermelésben.  Hiánya szinte soha nem fordul elő. Bőrproblémák, pl. ekcéma. Szívpanaszok, vérzékenység. Szinte minden élelmiszer. Tejtermékek, melasz, diófélék. 150 µg 150 µg -
B9-vitamin
Folsav, Folát
Aminosavak metabolizmusa és a DNS-rendszer összetartása. Az ivarszervek egészségéhez és a sejtosztódáshoz szükséges, segít megőrizni a vérsejtek egészségét.  Fogamzás előtt és a terhesség alatt különösen sok szükséges a velőcső-záródási rendellenességek megelőzéséhez. Vérszegénység, gyengeség, depresszió és emésztési zavarok. Sötétzöld leveles zöldségek, máj, kelbimbó, brokkoli, zöldborsó, hüvelyesek búzacsíra. 200 µg 400 µg 1000 µg
B12-vitamin
Cianokobalamin
Aminosavak és zsírsavak metabolizmusa. Nélkülözhetetlen a DNS képződéséhez és oxigént szállít a vérbe. Méregteleníti a szervezetet és segíti az idegek működését.  Vérszegénység, fáradtság, idegrendszeri megbetegedések, kimerültség. Tej, tojás, húsok, tengeri halak, rákok, kagylók. 1 µg 2,6 µg -
D-vitamin
Kalciferolok
Szabályozza a kalcium és foszfor felszívódását. Az egészséges csontok és fogazat képzéséhez, fenntartásához szükséges. Csontok gyengesége, izomgyengeség, izomgörcs. Napfény, halolajok, olajos halak, tojássárgája, vaj, margarin. 5 µg 10 µg 50 µg
E-vitamin
Tokoferolok
Antioxidáns, segít semlegesíteni a káros szabad gyököket, méregteleníti a szervezetet, és az antitestek megfelelő működéséhez is szükséges. Védi a sejthártyákat. Hiánya rendkívül ritka. Idegrendszeri panaszok, problémák a vörösvérsejt-képződéssel és a szaporítószervekkel.  Növényi magvak és olajok, teljes kiőrlésű gabonák, zöld leveles zöldségek, búzacsíra, kemény héjú gyümölcsök. 10 mg 12 mg 300 mg
K-vitamin
Fillokinon, Menakinon
Elősegíti a véralvadást és a sebgyógyulást, valamint a csont anyagcseréjéhez is szükséges.  Megnő a véralvadási idő, vérzékenység léphet fel.  Sötétzöld leveles zöldségek, brokkoli, kelbimbó, hüvelyesek. 70 µg 70 µg  
Ásványi anyag Szerepe Hiánytünete Forrása Ajánlott napi adag Várandósság idején Legfelső biztonságos szint
Foszfor A csontok és fogak képzésében és erősítésében vesz részt, szükséges a tápanyagok felszívódásához. Hiánya ritka. Húsok, tejtermékek, hal, tenger gyümölcsei, kemény héjú gyümölcsök, magvak, teljes kiőrlésű gabonák. 800 mg 930 mg -
Kalcium Csont- és fogképző ill. erősítő. Az ideg- és izomműködésben és a véralvadásban létfontosságú. Izomgyengeség, hátfájás, törékeny csontok, csontritkulás. Tejtermékek, olajoshal, zöld levélzöldségek, szezámmag, mák. 800 mg 1200 mg 2500 mg
Kálium Szívritmus szabályozó, fenntartja a sejtek folyadék- és elektrolit háztartását. Segít energiát termelni.  Gyengeség, közömbösség, szomjúság, szívritmuszavar. Avokádó, aszalt és kemény héjú gyümölcsök, banán, citrusfélék, burgonya, hüvelyesek, szójabab.  3500 mg 3500 mg -
Klór Gyomorsavképző. Fenntartja a szervezet folyadék- és elektrolit-háztartását. Hiánya ritka. Konyhasó - - -
Magnézium Fontos az inzulin és az antioxidáns enzimek termeléséhez, valamint az egészséges DNS-hez. A csontok és fogak fontos alkotóeleme. Segíti az idegműködést és pajzsmirigy hormonok termelődését.  Izomremegés, izomgörcs, gyengeség, közömbösség. Teljes kiőrlésű gabonák, búzacsíra, kemény héjú gyümölcsök, szezámmag, napraforgómag, zöld levélzöldségek, aszalt füge. 300 mg 450 mg -
Nátrium Folyadékháztartás-szabályozó. Az idegek és izmok működéséhez szükséges.  Hiánya ritka. Konyhasó, húskészítmények, élesztőkivonat. 2000 mg 2000 mg -
Cink Sok enzim működésében vesz részt. Szerepe van a növekedésnél, szaporodásnál és az immunrendszer megfelelő működésében. Antioxidáns, vírusölő hatású, javítja az általános ellenálló képességet.  Étvágytalanság, gyenge immunrendszer, növekedési-, fejlődési zavarok Vörös húsok, zab, napraforgómag, sárgaborsó. 15 mg 20 mg 25 mg
Fluor A fogszuvasodás ellen véd. Fogszuvasodás. Fogkrém, csapvíz, tea. 1,5 mg 1,5 mg 7 mg
Jód A pajzsmirigy hormonok megfelelő működéséhez létfontosságú. Előmozdítja az anyagcserét és növeli az energiaszintet.  Súlygyarapodás. Közömbösség. Köszvény. Jódozott konyhasó, tengeri algák, kagylók, rákok. 150 µg 175 µg 600 mg
Króm A vér koleszterin- és cukorszintjének szabályozásában van szerepe. Csökkenti az étvágyat ill. a vér zsírsavszintjét.  Emelkedett koleszterinszint, csökkent glükóz-tolerancia. Vörös húsok, kukorica, máj, tojássárgája, tengeri algák, teljes kiőrlésű gabonák, sajt. 120 µg 120 µg -
Mangán Több különféle enzim összetevője, csont- és kötőszövetképző.  Hiánya ismeretlen. Kemény héjú gyümölcsök, gabonák, barna rizs, hüvelyesek. 4 mg 5 mg -
Molibdén Fogszuvasodás ellen véd. Enzimösszetevő. Hiánya ismeretlen. Belsőségek, élesztő, hüvelyesek, teljes gabonaszemek, levélzöldségek. 250 µg 250 µg -
Réz A csontok és kötőszövet kialakulásához szükséges. Antioxidáns, véd a szabad gyökök ellen. Segíti a vas felszívódását, növeli a vér oxigénszintjét. Szükséges a C-vitamin hasznosításához.  Hiánya ritka. Belsőségek, tenger gyümölcsei, kemény héjú gyümölcsök, napraforgómag, gomba, kakaó.  1,4 mg 1,8 mg 5 mg
Szelén Méregtelenítő, gyulladáscsökkentő és rákellenes hatású. Ellenállóvá tesz a betegségekkel szemben. Antioxidáns. A nemi fejlődésben létfontosságú.  Hiánya ritka.
Csökkent nemző és fogamzóképesség.
Hús, hal, tejtermékek, avokádó, lencse, paradió. 80 µg 80 µg 300 µg
Vas A vörösvérsejtek és számos enzim összetevője. Fáradékonyság, vérszegénység, légszomj, gyenge immunrendszer. Belsőségek, sovány húsok, szardínia, tojássárgája, szezámmag, napraforgómag, köles, kukorica, sötétzöld levélzöldségek. 14 mg 30 mg (a 2. harmadtól) -

 




« Vissza a tudástárhoz

© 2011 Reforma Webáruház Kft. Az oldal tartalmának másolásához a tulajdonos engedélye szükséges.